Trasę szlaku można podzielić na dwie pętle:

• dużą – o długości ok. 90 km, na której znajduje się osiem kościołów,
  • małą – o długości ok. 35 km, na której znajduje się sześć kościołów.

Kościoły w Kiszkowie oraz Rejowcu będą łącznikiem pomiędzy pętlami, ponieważ obiekty położone w tych miejscowościach znajdują się na obydwu pętlach.

Początek szlaku proponuje się wyznaczyć w Poznaniu. Oczywiście istnieje możliwość dołączenia do zwiedzania szlaku w różnych miejscach np.:

• od strony Obornik Wlkp. – drogą wojewódzką nr 187 skręcając na rondzie w lewo drogą wojewódzką nr 196, w kierunku Wągrowca (kościoły: Długa Goślina, Skoki, Rejowiec), lub w prawo drogą 196 w kierunku Poznania (kościół w Kicinie),
  • od strony Piły, Rogoźna – drogą powiatową, obejmując po drodze kościół w Długiej Goślinie, na skrzyżowaniu z  drogą wojewódzką nr 196 (sygnalizacja świetlna) skręcając z prawo. w kierunku Poznania (kościół w Kicinie), skręcając w lewo w kierunku Wągrowca (kościoły: Skoki, Rejowiec),
  • od strony Wągrowca – drogą wojewódzką nr 196 skręcając w Skokach w lewo, na skrzyżowaniu z  sygnalizacją świetlna w kierunku kościoła w tejże miejscowości,
  • od strony Gniezna – drogą wojewódzką nr 197 rozpoczynając od zwiedzania kościoła w Sławnie,
  • od strony Gniezna – dawną drogą krajową nr 5, skręcając na skraju Pobiedzisk, koło stacji benzynowej w drogę powiatową w kierunku Latalic (kościół w Węglewie).

Duża pętla Szlaku (Kicin – Wierzenica – Uzarzewo – Węglewo – Sławno – Kiszkowo – Rejowiec – Długa Goślina – Kicin)

Duża pętla szlaku ma długość około 90 km. Prowadzi głównie drogami utwardzonymi asfaltowymi o dobrej jakości. W tej części szlaku znajduje się osiem obiektów (dwa z nich w Kiszkowie i Rejowcu są wspólne dla obydwu pętli szlaku).

Wyruszając z Poznania zjeżdżamy z drogi wojewódzkiej nr 196 w kierunku Wierzonki i Kicina.

Tutaj znajduje się pierwszy z obiektów – kościół św. Józefa w Kicinie.

Przed kościołem znajduje się kilka miejsc do parkowania. Można też skorzystać z parkingu
przy szkole (dojazd ul. Wiejska i skręt w prawo w ul Gwarną, za budynkiem gospodarczym
o ścianach z kamieni) i podejść do widocznego na wzgórzu  kościoła.

Z Kicina udajemy się w kierunku Wierzenicy. Istnieją dwie alternatywne drogi łączące obydwa obiekty:

• droga gruntowa pomiędzy Kicinem a Wierzenicą przyjmowana jako najlepszy i najkrótszy a zarazem bardzo ciekawy dojazd do kolejnego obiektu. Dostępna tylko dla samochodów osobowych.
  • droga bitumiczna powiatowa prowadząca przez wsie: Kliny, Mielno, Wierzonkę do Wierzenicy. Dojazd autobusem.

Kościół św. Mikołaja w Wierzenicy położony jest na niewielkim wzniesieniu.

Parking na placu przed kościołem.

Dla amatorów fotografii można zaproponować postój (brak miejsca parkingowego – jadąc
z Wierzonki  na początku wsi należy zjechać w drogę polną i zaparkować na skraju pola)
w pobliżu chałupy podcieniowej  i podejście pod górkę, skąd rozpościera się piękny widok
na wzgórze z kościołem.

SKD-duza-petla

Z kościoła w Wierzenicy udajemy się drogą powiatową w kierunku Kobylnicy.

Po lewej stronie mijamy Aleję Filozofów i po ok. 1 km docieramy do skrzyżowania w kształcie litry „T”. Skręcamy w prawo i droga prowadzi nas do Kobylnicy. Po prawej przed skrzyżowaniem znajduje się Hotel Ossowski, w którym turysta może skorzystać z noclegu lub wyżywienia.

Na skrzyżowaniu w Kobylnicy (skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną) skręcamy w lewo w kierunku Gniezna i Bydgoszczy i dostajemy się na dawną drogę krajową nr 5.
Należy zaznaczyć, iż jest to droga o największym natężeniu ruchu samochodowego na całej trasie Szlaku. Po ok. 3 km dojeżdżamy do skrzyżowania w kierunku Uzarzewa (skręt w prawo). O skrzyżowaniu wcześniej informuje również znak kierujący do Muzeum Przyrodniczo-Łowieckiego. Uwaga na przejazd kolejowy. Po przejechaniu całej wsi docieramy do szachulcowego kościoła św. Michała Archanioła. Parking przed kościołem.

Aby dotrzeć do następnego obiektu na trasie musimy tą samą drogą wrócić do trasy Poznań – Bydgoszcz. Skręcamy w prawo i udajemy się w kierunku Pobiedzisk. Po drodze mijamy Skansen Miniatur zabytków Wielkopolski  i  Gród Pobiedziska. Dojeżdżamy do Pobiedzisk, mijamy po prawej stację kolejową, po lewej w zagłębieniu malowniczo położone boisko sportowe i na skrzyżowaniu za stacją benzynową (po lewej) skręcamy w kierunku Latalic. Pierwszą wsią, przez jaką prowadzi droga jest miejscowość Węglewo, w której znajduje się kolejny obiekt – kościół św. Katarzyny.

Parking po bokach i z tyłu świątyni.

Z Węglewa udajemy się w kierunku miejscowości Rybitwy, mijając po drodze wieś Latalice.
W miejscowości Rybitwy skręcamy na skrzyżowaniu w lewo kierując się na miejscowość Głębokie. Po drodze mijamy wieś Skrzetuszewo z dochodzącymi szlakami rowerowymi
R-3 i R-8. W centrum wsi (skrzyżowanie dróg rowerowych) znajduje się sklep, przy którym usytuowana jest mapa z szlakami turystycznymi. Po ok. 2 km przed miejscowością Głębokie skręcamy w prawo i po następnych 2 km dojeżdżamy do drogi wojewódzkiej nr 197 tu skręcamy w prawo, w kierunku Gniezna, do Sławna.

Wjeżdżając do Sławna turysta może wybrać kolejny obiekt do zwiedzania:

Kościół (kaplica cmentarna) św. Rozalii – mijamy centrum Sławna, po lewej kościół,
po ok. 150 m skręcając w lewo docieramy do dużego parkingu przy pomniku poległych
i pomordowanych podczas II wojny światowej oraz figurze. Kościół drewniany mieści się
na wzgórzu wśród mogił cmentarza parafialnego, dojście drogą obok figury.

Wracamy na parking i ruszamy w stronę Kiszkowa, dojeżdżamy do drogi  wojewódzkiej
nr 197 i skręcamy w prawo.

Kościół św. Jana Chrzciciela znajduje się na terenie dzielącym drogi jednokierunkowe wewnątrz miejscowości Kiszkowo. Wjeżdżając od strony Sławna można zaparkować koło kościoła w zatoczce po prawej stronie drogi lub skręciwszy w lewo na Rynku.

W połowie drogi pomiędzy Sławnem a Kiszkowem w miejscowości Ujazd rozpoczyna się trasa łącząca pętlę dużą oraz małą – uwaga ograniczenie nośności drogi.  Łącznikiem w obydwu pętlach są obiekty w Kiszkowie oraz Rejowcu.

Z Kiszkowa udajemy się w kierunku Skoków drogą wojewódzką nr 197. Po przejechaniu
ok. 3 km trasa szlaku skręca na skrzyżowaniu w prawo pozostawiając na wprost drogę
do Sanktuarium Maryjnego w Dąbrówce Kościelnej.

Kierując się dalej w kierunku Skoków szlak przebiega przez wieś Rejowiec gdzie znajduje się następny z obiektów – kościół Najświętszego Serca Pana Jezusa.

Położony jest przy samej drodze (należy zwrócić uwagę na bezpieczeństwo zwiedzających gdyż drogą wojewódzką 197 poruszają się bardzo często samochody ciężarowe oraz cysterny tankujące paliwo z pobliskich zbiorników paliw).

Parking po prawej stronie,  przy kościele.

Na specjalną uwagę zasługuje różaniec ułożony w kształcie granic Polski po lewej stronie kościoła.

Po opuszczeniu wsi Rejowiec w dalszym ciągu udajemy się w kierunku Skoków drogą wojewódzką 197, do ronda gdzie dochodzi  droga wojewódzka 196. Na tym rondzie kończy się wspólny odcinek pętli dużej i małej gdyż:

skręcając w prawo turysta wyrusza w kierunku miasta Skoki gdzie znajduje się kolejny obiekt na małej pętli,

·       skręcając w lewo turysta wyrusza w kierunku gminy Murowana Goślina, gdzie w miejscowości Długa Goślina znajduje się ostatni obiekt na dużej pętli.

Dalszy ciąg dużej pętli to droga wojewódzka nr 196 o zmiennym natężeniu ruchu. Po minięciu miejscowości Łopuchowo po prawej stronie droga styka się z lasami Parku Krajobrazowego Puszcza Zielonka. Istnieje możliwość zatrzymania się na krótki postój na parkingu leśnym przy jeziorze Dobre. Po ok. 2,5 km- skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną (skręt w prawo) w drogę powiatową w kierunku Rogoźna. Przed skrzyżowaniem znajduje się  znak turystyczny kierujący do obiektu w Długiej Goślinie.

Przy wjeździe do wsi Długa Goślina po lewej stronie widzimy cmentarz, a po ok. 150 m,
po prawej stronie ukazuje się kolejny obiekt Szlaku – kościół św. Marii Magdaleny.
Do kościoła prowadzi droga asfaltowa (skrzyżowanie naprzeciw Szkoły Podstawowej, za świetlicą wiejską oraz sklepem). Przed ogrodzeniem kilka miejsc do parkowania raczej samochodów osobowych (autobusy mogą mieć problem z nawrotem).

Powrót na trasę szlaku następuje w odwrotnym kierunku (kierunek Murowana Goślina) drogą powiatową, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzka nr 196 skręt w prawo. Można też jechać prosto i wówczas obejrzeć znajdujący się na rynku w Murowanej Goślinie kościół parafialny św. Jakuba, który może być również dodatkową atrakcją turystyczną.

Kolejne ciekawe miejsce na trasie dużej pętli niezwiązane z kościołami drewnianym to miejscowość Owińska z jednym z nielicznych na terenie północnej Wielkopolski klasztorem pocysterskim. Dalej drogą wojewódzką 196 przejeżdżamy przez Czerwonak i docieramy do  zjazdu w kierunku Kicina. W ten sposób zamykamy dużą pętle.

Mała pętla Szlaku (Kiszkowo – Rejowiec – Skoki – Raczkowo – Jabłkowo – Łagiewniki Kościelne)

Mała pętla szlaku ma długość około 35 km. Prowadzi w całości drogami utwardzonymi asfaltowymi o dobrej jakości. W tej części szlaku znajduje się sześć obiektów (dwa z nich w Kiszkowie i Rejowcu są wspólne dla obydwu pętli szlaku).

Cześć wspólna małej i dużej pętli została opisana w rozdziale „Pętla duża”.

Trasa pętli rozchodzi się na rondzie, miejscu styku dróg wojewódzkich 196 i 197.
Stąd drogą wojewódzką 197 w kierunku Wągrowca, w kierunku miasta Skoki.
Tam też znajduje się kolejny z obiektów. kościół św. Mikołaja Biskupa znajduje się w pobliżu rynku w Skokach. Skręcamy w prawo na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną i ponownie
w prawo przed rzeką, na parking w obrębie targowiska skąd przez mostek nad Małą Wełną dogodne dojście do kościoła.

Cześć wspólna małej i dużej pętli została opisana w rozdziale „Pętla duża”.

Trasa pętli rozchodzi się na skrzyżowaniu dróg wojewódzkich 196 i 197, na którym skręcamy w lewo w kierunku miejscowości Skoki. Tam też znajduje się kolejny z obiektów. Kościół św. Mikołaja Biskupa znajduje się w pobliżu rynku w Skokach. Na miejsce do parkowania proponuje się istniejące miejsca parkingowe w okolicach kościoła oraz na rynku. Skoki to również dobre miejsce na krótki wypoczynek na trasie lub zaplanowanie posiłku.

SKD-mala-petla

Ze Skoków udajemy się w kierunku miejscowości Glinno. Przejeżdżamy przejazd kolejowy na linii Poznań – Wągrowiec, mijając stację kolejową w Skokach. Przejeżdżamy przez miejscowość Antoniewo, Glinno i docieramy do wsi Jagniewice gdzie skręcamy w lewo w kierunku Raczkowa. W Raczkowie skręcamy w lewo i po ok. 100 m docieramy do obiektu. Kościół p.w. Wszystkich Świętych położony jest na lekkim wzgórzu, w części zachodniej otoczony wyschniętą fosą. Parking dla samochodów osobowych i autokarów znajduje się wzdłuż parkanu ogrodzeniowego kościoła. Po prawej stronie od wejścia figura Matki Boskiej, po lewej – wejście na cmentarz parafialny. Za cmentarzem zakończenie zabudowań wsi oraz tereny leśne. Opuszczając obiekt w Raczkowie turysta musi cofnąć się do skrzyżowania w centrum wsi i na tymże skrzyżowaniu pojechać prosto w kierunku Jabłkowa (uwaga brak oznakowania dojazdów do miejscowości).

Po ok. 2 km szlak dociera do wsi Jabłkowo, gdzie przy jedynym skrzyżowaniu znajduje się kościół p.w. św. Michała Archanioła. Przed samym obiektem brak miejsca do parkowania, dlatego zaleca się skręcenie na skrzyżowaniu w kierunku Rybna Wielkiego (dalszy kierunek małej pętli) i pozostawienie samochodu lub autobusu zaraz za parkanem kościoła.

Dojazd do kolejnego kościoła droga prowadzi przez miejscowość Rybno Wielkie, do której wjeżdżamy przez most, po którym zaraz znajduje się skrzyżowanie. Na tym skrzyżowaniu turysta ma wybór:

• skręcając w prawo dotrzemy do Kiszkowa omijając obiekt w Łagiewnikach Kościelnych,
  • skręcając w lewo docieramy do kościoła w Łagiewnikach Kościelnych.

Łagiewniki Kościelne to mała wieś, w której centrum znajduje się drewniany kościół p.w. Bożego Ciała z dzwonnicą. Teren przykościelny ogrodzony z dogodnym miejscem do parkowania przed parkanem.  Wyjeżdżając drogą na wprost od kościoła turysta udaje się w kierunku wsi Ujazd gdzie następuje połączenie małej i dużej pętli. W miejscowości Ujazd droga z kierunku Łagiewnik Kościelnych kończy się skrzyżowaniem „T” kształtnym oraz możliwością wyboru kontynuacji wycieczki:

• w prawo w kierunku Kiszkowa,
  • w lewo w kierunku Sławna.

Obydwa obiekty zostały już opisane w treści „dużej pętli”.

Podsumowanie przebiegu Szlaku

Trasa szlaku obejmuje w swej maksymalnej długości około 130 -140 km. Przejazd jednodniowy szlaku w przypadku szczegółowego zwiedzania obiektów jest w zasadzie niemożliwy.

Duża i mała pętla Szlaku zostały opisane w sposób jednokierunkowy.